Я тут решила еще влезть-)) Не дискуссии ради, а просто выдать несколько кусков информации.
Во-первых, на
викии дано хорошее понятие того, что же именно подразумевается под мастерским произволом:
http://ru.rpg.wikia.com/wiki/Мастерский_произвол
А во-вторых, я вот тут отдыхала на море, погода была дождливая, и в основном я занималась тем, что читала Dungeon Master Guide. И там в числе прочих хороших вещей было написано вот это:
When everyone gathers around the table to play the game
you're in charge. That doesn't mean you can tell pepople what to do outside the boundaries of the game, but it does mean that you're the final arbiter of the rules within the game. Good player will always recognize that you have ultimate authority aver the game mechanics, even suspending something in a rulebook.
Good DMs know not to change or overturn a published rule without a good logical justification so that the players don't rebel (more on that later).
To carry out this responsibility you need to know the rules. You're not required to memorize the rulebooks, but you should have a clear idea of what;s in them, so that when situation comes up that requires a ruling, you know where to reference the proper rule in the book. (DMG, шестая страница)
И самое главное: "Truly, not everyone has the creativity and the dedication to be a DM" (DMG, четвертая страница)
Да и вообще, вступительные главы в рулбуках обычно игнорируют, а там много чего хорошего пишут. Так что настоятельно рекомендую ознакомиться с первой главой ДМГ трехсполтинной редакции - там очень хорошо описано что должен и что не должен делать мастер во время игры, в каких случаях можно менять правила, как разруливать проблемные ситуации и т.д.