АНОНС: програма заходів Української Православної та Української Католицької Церков у Канаді з привод |
АНОНС: програма заходів Української Православної та Української Католицької Церков у Канаді з приводу національного тижня пам’яті жертв Голодомору (22-28 листопада)
Канадські заходи 22-28 листопада 2010 року, присвячені 77-ій річниці Голодомору.
Взято тут: http://voluntas.com.ua/blog/?p=251
|
Київ у контексті метаісторїі |
Контамінація уявлень про Київ та метаісторію не є предметом привабливої публіцистики чи нестриманих асоціацій. Метафізика Києва створює одну з істотних альтернатив поверховому, хоч і поширеному, розумінню історії як того, що насамперед минає, а не зберігається. Історичні процеси дійсно характеризуються ритмами змін, які іноді набирають вигляду справжніх циклонів пристрастей. Проте циклони мають центри, а в їх центрі з'являються зони незмінностей навколо наскрізних, осьових, інваріантних щодо перетворень, архетипових структур національних цінностей. Вони і задають метаісторичний аспект людській діяльності.
Стаття повністю: ТУТ
|
Церковно-громадський рух України і цензурна політика Романових |
Автор: Володимир Савчинський
Заборона українського книговидання в Російській імперії у другій половині ХІХ ст. – на початку ХХ ст. є однією з тих наукових проблем, що викликає інтерес не тільки сучасної української, а й російської історіографії. Тому, з нашого погляду, актуальним полишається аналіз обставин запровадження заборон української мови у 1863 р., 1876 р., 1881 р., 1889 р. та реалізації цензурної політики російським самодержавством щодо українського книговидання.
ЧИТАТИ ПОВНІСТЮ: ТУТ
|
Чи здатна культура стати об’єднуючим началом для православних? |
Автор: Протоієрей Богдан Огульчанський
Політико-національні дискусії та суперечки не обминають і церковний народ, приклад дому – тривале обговорення концепції «Руського світу». Головний редактор сайту «Українська християнська культура» протоієрей Богдан Огульчанський (УПЦ) впевнений, що українське християнство не є частиною «Руського світу». Разом із тим він пропонує шлях звільнення від національних пристрастей…
І. Культура – не ідеологія
ЧИТАТИ ПОВНІСТЮ: ТУТ
|
Чи може Україна мати історію? |
Нові національні історичні наративи України, як і наративи інших нових незалежних держав, мають знайти своє місце серед усталених наративів, часом суперечливих.
1995 року Марк фон Гаґен [Mark von Hagen] поставив провокаційне питання: "Чи має Україна історію?" Цей есей досліджує логічні наслідки і сумісність із наявними неукраїнськими історичними наративами нових історичних наративів незалежної України.1 Я сконструював набір наративів "ідеального типу" – радянського, російського, польського, єврейського і західного – і дослідив ступінь, наскільки вони несумісні з українськими національними наративами ідеального типу. Більшість сучасних конфліктів в Україні через історію є результатом логічної несумісності між національними наративами, а спільний наратив можливий тільки для логічно сумісних наративів. Отже, Україна може мати історію тільки в контексті логічно сумісних неукраїнських історичних наративів.
СТАТТЮ взято ТУТ
|
Парафрази на теми історії |
У нас теж усе добре. Якщо не рахувати, що ми вже майже двадцять років з примхи того спраглого слави і влади Мойсея плентаємося по пустелі у пошуках тої обіцяної землі, якої напевно ані він, ані ми, молодші за нього, ніколи не побачимо – а навіть не знаємо, чи взагалі вона існує.
|
Ода олігархам |
Вони керують підприємствами потужністю у сотні тонн кінцевої продукції і вартістю у мільярди доларів. В часи коли в країні 37,2% «ледве зводять кінці з кінцями, інколи грошей бракує навіть на їжу», а 31,2% «на їжу вистачає, але купівля одягу й взуття вже викликає труднощі» (дані інституту Горшеніна), вони живуть у власних палацах, їздять у розкішних лімузинах, харчуються в елітних ресторанах, вдягаються у модних кутюр’є, і носять на руках годинники по півмільйона доларів.
Ім’я їм – олігархи. В свідомості пересічного громадянина усі біди – від них.
Автор Дмитро Калинчук
Статтю взято: ТУТ
|
Чуття єдиної родини |
Проект із умовною назвою «український гімн, виконаний нацменшинами України» авторства Марка й Анни Гресь, що вийшов на телеканалі «Інтер» і був викладений на Youtube, буквально нікого з моїх знайомих не залишив байдужим
.
СТАТТЯ ПОВНІСТЮ : ТУТ
|
УКРАЇНА МАРГІНАЛЬНА |
У цій статті, написаній ще в жовтні 1993-го, О. К. спробував детально розшифрувати спрощену символіку асоціацій. Хай дарують ті, хто вміє читати між рядками. Хай зрозуміють ті, хто звик трактувати друковане слово як остаточну істину. Тут написано не одкровення, попри всю одкро-венність, а лише передчуття правди.
Не люблю нинішню Україну, і не лише сьогоднішню, матеріалізовану, тобто дану в об’єктивній реальності,
Статтю взято: ТУТ
|
Культурні архетипи Києва |
Могутній потік соціокультурних досліджень у сучасній філософії, що був викликаний актуалізацією проблеми людини, утворює зараз, поряд з іншими напрямами, нову проблемну сферу аналізу регіональних культур (типу ціннісних традицій Афін чи Єрусалима, Рима чи Петербурга, Відня чи Самарканда). Цей аналіз дозволяє досліджувати інтимні механізми
становлення національних макрокультур та центроорієнтовані монадні сили, що позначені місією великих світових міст. Адже світові міста, як правило, підсумовують досвід історії, виступають своєрідною сценою багатовікової драми людей та подій, народів та їхніх долей. Знаменним у цьому відношенні є град Київ та пов'язана з ним київська культура, що стала одним з духовних стрижнів генезису греко-слов'янської православної цивілізації.
СТАТТЯ повністю: ТУТ
|
Україна чи все-таки Русь? Post Scriptum |
"Русини ми, чи українці? Безперечно, що ми русини! Так відповість кожний національно свідомий чоловік на Підкарпатській Русі, в Галичині, на Буковині й у Великій Україні, якщо він не хоче бути підніжком і грязею чужого народу.
Але тоді чому ми самі називаємо себе й позволяємо, ба й домагаємося, щоб нас називали й узнавали українцями? Чи ми вже покинули назву "русин" і виреклися її? Ось, саме відповідь на це питання треба пояснити нашому народові...
Назви "русин" ми не вирікаємося й не покидаємо її. Нею називалися наші славні князі в Київі й у Галичині й на Підкарпатті, нею називалися наші великі предки, нею називаємося і ми" - писав Авґустин Волошин
Стаття поністю ТУТ
|
Перемога в поразці |
Завдяки Запорозькій Січі та її останньому кошовому отаманові імперія замість жаданої Новоросії отримала Україну
З ліквідацією Запорозької Січі
1775 року пов’язано чимало дивних речей. Дивує не те, що певна держава розформувала пев ну прикордонну спі ль ноту, яка від її імені охороняла кордон і якоїсь лихої години перестала бути для неї корисною. Так само чинила Австрія з угорськими гайдуками й сербськими граничарами, Венеція з рагузинськими ускоками, котрі за самоврядною організацією, стилем жит тя і функціями прикордонної сторожі мало чим відрізнялися від запорозького козацтва. Не було унікальним фактом і те, що вище керівництво Війська Запорозького без суду і слідства опинилось у в’яз ниці одразу після знищення Січі – венеційське й австрійське судочинство також діяло вибірково, зокрема, коли «державний інтерес» вимагав будь-що позбутися небажаної персони.
Головний біль Росії
статтю взято ТУТ
|
Переклад на кирилицю |
Кажуть: якщо хочеш насмішити Бога, розкажи йому про свої плани. Схоже, однаковою мірою це стосується планів як Патріарха РПЦ Кирила, так і його опонен
тів.
Далебі, приїзд Кирила – найяскравіша ілюстрація механізму психічної індукції, тобто емпатичної передачі психічних станів без наявності внутрішньої мотивації. Українські публіцисти, журналісти, експерти, а за ними й політики (як найменш інтелектуальна верства населення) суголосно стали перейматися проблемами православ’я. Невротична глибина цієї занепокоєності в найяскравіших її проявах вже схожа на Ніцшевську прірву, яка зазирає в очі тим, хто в неї дивиться. З тією різницею, що в українській версії в прірву імені Кирила зазирають або слабко зрячі, або й взагалі – сліпці. Люди, м’яко кажучи, дуже світські, раптом стали несамовитими охоронцями духовності принаймні в одній з її поп-версій, а то й поспіль.
ПОВНІСТЮ СТАТТЯ ЗНАХОДИТСЯ ===> Статтю взято ТУТ
|
Україна політична: волонтери Танатосу |
Чим дужче ми намагаємося осмислити перебіг і результати президентських виборів, тим більш зрозумілою стає неможливість описати й осягнути чинну політичну ситуацію за допомогою стандартних засобів політичної науки. Всі ці різні "ліві-праві-центристи", "демократи-авторитаристи", "прогресисти-консерватори" сьогодні не надаються до українських реалій. Досить лише згадати, про що говорили речники тих чи інших кандидатів у президенти на різноманітних ток-шоу, потім послухати, про що вони говорять нині, а то ще й зовсім не слухати – просто вимкнути звук і подивитися на їхні обличчя. Подивитися на ненависть не так до опонентів (хоча і до них інколи також) – до будь-кого у студії, хто насмілиться висловити якусь незручну, нестандартну думку, на жагу нищення, на презирство до плебсу, змішане із запобіганням перед ним – і стане просто моторошно. Або смішно – аж до істерики.
А ще краще – дивитися не на обличчя, а на те, що звичайно залишається за кадром: на автомобілі, що ними їздять скромні народні обранці та кандидати у президенти (до речі, майже всі з останніх, хто рахується, хоча й не часто засідає у Верховній Раді, не погребували взяти багатотисячну матеріальну допомогу – очевидно, бідують...).
І це – у незаможній кризовій державі; і це – у розділеній казна-на-кого і казна-на-що країні; і це на землі, де треба плекати кожну добру надію.
Утім, не цим персонам і не тим, хто їх слухняно обслуговує.
Так от, традиційна термінологія політичної науки безсила щось сказати про цих монстрів; адже там, де монстри – там вилазять архетипи давніх часів, там на конях виграють вершники Апокаліпсису, хай і у вигляді напівпародійному, там з людської натури злазять усі модерні культурні нашарування і бажання: "Розіпни його!" (кого саме – має особливого значення, головне – щоб був сам акт і насолода від нього) виглядає чи не найбільш невинним з-поміж інших бажань взятої крупним планом телевізійно-політичної еліти.
Ось тут і час згадати про справді глибинні, фундаментальні чинники, які характеризують людське єство; цими чинниками є чільні рушії людської поведінки, окреслені свого часу Зиґмунтом Фройдом та його послідовниками – Ерос і Танатос.
Відтак на якийсь час вимкнімо телеекрани з черговими політичними ток-шоу і звернімося до теорії. Бо йдеться про речі справді серйозні.
Звернення саме до таких глибинних чинників людської природи, щоб на їхній основі спробувати описати публічно-політичне життя України, мабуть, коректне ще й тому, що у нас не діють такою повною мірою, як у цивілізованій Європі, механізми сублімації первинних потягів людини, перетворення їх на витончені форми культурної поведінки. У нас багато що людське й напівлюдське постає у своїй відпочатковій оголеності. Взагалі-то, пострадянський простір мав би стати Меккою для польових досліджень з Еросу й Танатосу послідовників Фройда...
Отже, нагадаю засадничі риси розуміння Фройдом рушіїв людської поведінки у, так би мовити, глобальному вимірі. Ерос у сублімованому вигляді є джерелом людської творчості в усіх сферах, він надає яскравих життєствердних барв усьому людському буттю. На думку неофройдиста-неомарксиста (досить стандартне поєднання для другої половини ХХ століття, якщо йдеться про Захід) Герберта Маркузе, саме Ерос не дає “завалитися” підмурівкам цивілізації, і лихо сучасного світу в тому, що він надто “репресує” Ерос. Танатос, навпаки, уособлює потяг до знищення. Фройд писав про інстинкт Танатосу як про інстинкт тотальної руйнації і деструкції, про потяг до цього і про насолоду від знищення чи чогось конкретного, чи то геть усього. Тож вихід цей інстинкт знаходить у вигляді двох різновидів агресивності: спрямованої назовні та спрямованої всередину – себто мазохізму.
Після Першої світової війни, після появи більшовизму і нацизму, чимало авторів, в тому числі й сам Фройд писали про торжество Танатосу і послаблення Еросу у сучасній цивілізації. Досить згадати популярні тексти часів 20-30-х років ХХ століття. щоб переконатися у справедливості такого спостереження: "І як один помрем..." (варіант: "І всіх жидів поб’єм...") – "Хай живе світова пожежа революції!" – "Могила Леніна – це колиска нового життя трудящих" – "До д’ної ями, Будем, будем бить..." – "Ми радісно помираємо за фюрера, тому що він бореться за Німеччину..." – І так далі, і таке інше. Але зведення “сил Танатосу” на публічно-політичній арені лише до націонал-соціалістів і комуністів сьогодні виглядає вельми однобічним. Аналогічним чином і зведення “сил Еросу” лише до антисистемних, переважно молодіжних груп, як це проголосив на початку 1960-х Герберт Маркузе, теж виглядає однобічним. Але мова сьогодні не про Ерос (надто якийсь він у нас полохливий, та й вочевидь замало його у політиці), а про його "напарника", який добряче розрісся на нашому поживному ґрунті.
І хай читач пробачить, що я не називатиму конкретних партій, передач та прізвищ: не хочеться зайвий раз мати справу з силами деструкції у нескінченних судових тяганинах. Отож розставте самі, як пішаків на шаховій дошці, певних персонажів і їхні бренди на полях Танатосу...
Отже, першими варто назвати тих, у яких потяг Танатосу вочевидь домінує, отже, танатофіли. Тобто ті політичні сили, політиків та їхніх промоторів у мас-медіа, котрі внутрішньо налаштовані на руйнацію, деструкцію, негацію, на знищення як своїх конкурентів, так і всього чинного порядку речей. Іншими словами, це такі собі “термінатори політикуму”. Зрозуміло, що коли подібні люди і сили становлять переважну більшість (скажімо, у Німеччині початку 1930-х років нацисти, комуністи, націонал-радикали та інші прихильники “радості через силу” разом складали понад дві третини парламенту), то всьому існуючому ладові, ба, основам цивілізації загрожує тотальний обвал. Не лише у сфері політики – руйнація неодмінно торкнеться й елементарних засад цивілізованого буття “простих”, пересічних громадян тієї країни, де діють потужні носії енергії Танатосу
Серед танатофілів можна виокремити чотири основні різновиди. Один із них спрямований на зовнішню деструкцію, на знищення ворога й самоствердження шляхом постійного поборювання злих сил у смертельному бою, можливо, “холодному”, на телевізійному ток-шоу, але непогано й у "гарячому", тицьнувши тому в пику або вистріливши з пістолета, а чи то пославши у точку Х "Камаз" із відповідним спецзавданням, щоб одержати від усього цього – як процесу, так і від результату – незрівнянне задоволення. Порви, потопчи, хоча б вилий цебро помиїв – і посміхнися ледь втомлено, як володар усесвіту...
Другий різновид пов’язаний із спрямованістю руйнації не лише назовні, а й на самих себе, тож ідучи за Фройдом, зазначимо: це такі собі політичні мазохісти. Власне, це передусім та частина українського політикуму, яка щосили прагне перестати бути українською – не в етнічному, звичайно, а в державно-політичному, громадянському розумінні. Тут чимало діючих осіб, і всі вони ставлять собі за мету розчинити Україну у якомусь велетенському наддержавному об’єднанні, яке інколи делікатно називається якимось там “союзом”, інколи – взагалі непристойно: ЄЕП, інколи ж ніяк не називається, але, як то кажуть, все одно мовчки стоїть за дверима. Що цікаво: персонажі, котрі б ніколи в УРСР не зробили кар’єру вищу за начальника автобази чи секретутку райкому комсомолу, послідовно і щосили поливають брудом тих, хто виборював українську незалежність, тобто можливість будь-яких громадян України бути політичними постатями; а олігархи, котрі б ніколи за радянського режиму не просунулися далі за рубачів м’яса на провінційних базарах, щедро фінансують ЗМІ, що продукують ностальгію за тими часами. Аутонекрофілія, одначе...
Третя група політичних телетанатофілів – ті, хто намагається якнайдалі пролонгувати існування символів і структур класичної, так би мовити, доби торжества тотального нищення всього живого. Тут, власне, немає чого коментувати – хіба що здатність певного типу минулого з його поетизацію смерті відтворювати себе у душах представників нових поколінь, здавалося б, за своїм єством схильних до Еросу, до життя.
І четвертий різновид танатофілів вельми специфічний, часом навіть десь симпатичний і справді телегенічний, оскільки його потяг до Танатосу не є тотальним, - але від того не менш небезпечним. Ця група політичних сил і персонажів уже тривалий час прагне негайної й остаточної смерті певних соціально-економічних структур, що залишилися Україні у спадок від радянського минулого. Йдеться про радикальних реформаторів-ринковиків. Їхня мета і мрія – ліквідація геть усього, що не пов’язане прямо зі словами “вільний ринок” – від державних дотацій на утримання житлово-комунального сектора до Національної академії наук як структури, що перебуває більш, ніж наполовину на утриманні держбюджету. Наслідки реалізації подібних намірів можуть бути грандіозно-вбивчими, адже тут зібралися люди фахові, такі, що можуть “зі смаком” провести тотальну ліквідацію тієї чи іншої суспільної сфери лише на тій підставі, що вона “неринкова” (наче на ринковому Заході існує мало неринкових структур). І хоча за останні роки (особливо з початком глобальної економічної кризи) кількість таких “борців” дещо зменшилася або вони помудрішали, все ж тотальні ринковики стоять у лавах волонтерів Танатосу недалеко від тотальних антиринковиків.
Про партії та політиків, які органічно пов’язані із життєствердним Еросом, краще промовчати. У зв’язку із майже повною їх відсутністю. Проблема тут у тім, що недостатня кількість еротофільних політичних діячів та сил небезпечна для будь-якої країни, тим більше, для такої, яка начебто прагне вийти із перманентної кризи. Адже за Маркузе, коли Танатос бере гору над Еросом у макромасштабі, цивілізація (чи країна) рухаються до самознищення.
Нарешті, третя велика група політиків та партій – та, у яких змішані в різній пропорції Ерос і Танатос. Їх чимало – може, внаслідок певних особливостей українського політичного буття, де об‘єктивно зумовлена суміш прагнення до руйнації структур минулого з потягом до творення нового є домінантою. Але що цікаво: у більшості цих персонажів та сил їхня частка еротофільності мала відтінок нарцисизму. Відтак любов до себе з часом поглиблювалася, ненависть до інших посилювалася – й останнє стало домінантою політичної поведінки подібних суб’єктів.
І тут ми підходимо до головного – що не партії і не політики поки що визначають лице українського буття; реальні політичні рішення в Українській державі поки що ухвалюють зовсім інші люди, ніж ті, хто очолює партійні фракції у парламенті, засідає у президіях з’їздів серед своїх однодумців та виступає у телевізійних ток-шоу. Йдеться не тільки про тіньових босів, а і про тих, кого звуть “політтехнологами” і хто насправді смикає за ниточки нашого політикуму, одержуючи колосальне задоволення, коли їхні маріонетки стикаються між собою, завзято нищать одна одну чи зливаються у протиприродних обіймах. Нічого дивного в цьому немає, якщо згадати про початково клановий характер більшості партій в Україні. А клани, що зросли з угрупувань всередині колишньої номенклатури, зберегли і навіть посилили в собі потяг до руйнації. Для багатьох з них така руйнація (наприклад, вивезення продукції з України за демпінговими цінами чи успішна торгівля імпортними товарами за рахунок перманентного знищення внутрішнього товаровиробника) стала просто-таки способом життя.
Саме домінування кланів у реальному політичному житті Україні і посилює, з одного боку, опозиційні їм танатофільні політичні сили (бо цілком зрозумілим є підсвідоме бажання руйнації руйнаторів – у сублімованому вигляді це може бути навіть сумнозвісна “експропріація експропріаторів”), з іншого – призводить до деструкції творчих, креативних сил (хоча б тому, що кланові лідери цілком свідомо бачать у самому факті їхнього існування небезпеку для свого панування).
...Тому лишається ще раз повторити застереження Герберта Маркузе: там, де потяг до смерті, до руйнації, до деструкції бере гору над потягом до життя, там виникає загроза існуванню підвалин цивілізації. А ви, шановний читачу, гадаю, вже розставили політичні партії та кандидатів у президенти України за запропонованою вам приблизною схемою. А, може, додали щось своє. Особливо в плані дивовижних збочень Еросу і перетворення його на Танатос на щиро українському ґрунті. Таке, що авторові і не снилося.
статтю вхято: Тиждень
|
Українська церква отримана Москвою за хабар у 200 червінців та 120 соболів |
|
Україна чи все-таки – Русь? |
|
Без заголовка |
«Націоналізм буває двоякий: державотворчий і державо-руйнівний – такий, що сприяє державному життю нації, і такий, що це життя роз’їдає. Коли Ви хочете, щоб була Українська Держава, Ви мусите бути патріотами, а не шовіністами. Що це значить? Це значи...
Метки: дневник комментарии блог блоги trismegistos |
В. ЛИПИНСЬКИЙ |
|
Дневник trismegistos |
|
Страницы: [1] Календарь |