Хендрик Гольциус (нидерл. Hendrick Goltzius, январь или февраль 1558, Брюгген под Фенло, Лимбург — 29 декабря 1616 или 1 января 1617, Харлем) — нидерландский художник, представитель маньеризма. Ребёнком упал на горящие угли, изуродовал себе правую руку (впоследствии сделал несколько блестящих графических этюдов покалеченной руки). Учился витражному искусству у отца, с 1575 учился гравировальному мастерству. В 1577 поселился в Харлеме. В 21 год женился на богатой вдове, что дало ему экономическую самостоятельность. Тем не менее, он в 1590 году сбежал от неё, путешествовал по Германии и Италии, где открыл для себя творчество Рафаэля, но особенно впечатлился работами Микеланджело. В 1600 возглавил Харлемскую академию живописи. С этого же времени выступил как живописец и, хотя начал поздно, оставил ряд замечательных работ. Гораздо более он был известен современникам как виртуозный гравёр.
Правая рука Гольциуса. 1588
Study of a hand.
Portrait of Robert Dudley, Earl of Leicester, bust slightly to right, wearing a hat and armour; oval plate. 1586
Portrait of Dirck Volckertsz Coornhert.
Portret van Gillis van Breen.
Portrait of Jan Govertsen; head and shoulders almost to left, short curly hair, the shirt open at the neck, Christ on the Cross seen through an opening in the wall above at l. 1608
Portrait of man in a flamboyant outfit holding up a standard and with his hand on his hip in a landscape with a military encounter beyond. 1585
***
Portrait of an old lady.
***
Portrait of Frederick de Vries. 1597
***
***
***
***
***
***
***
Portrait of Jan Nicquet, aged 56, half-length, slightly to right, with a cloak and holding a glove. 1595
***
***
A fool holding a staff.
Ioannes Bollius.
Portrait of William of Orange.
The standard bearer; a striding soldier, walking to left, holds an enormous billowing banner. 1587
The captain of infantry, full-length seen full face, striding to left, infrantrymen drilling in landscape in background. 1587
Portrait of Josina Hamels, three-quarter length, to left, resting her hand on a skull, design in an oval within a decorative surround with two peacocks below and a lute-player and singer above. 1580
Portrait of Jacques de la Faille.
Portrait of Stanislaus Sobocki, whole-length, holding a baton and with a cavalry charge against pikemen in the distance. 1583
Pictor et Sculptor.
Portrait of a man (the head adjusted in this second state), whole-length, standing in a landscape and holding a dandelion clock and poppy. 1582 (possibly 1585).
Portrait of a pike-man, probably an officer, full-length, holding pike at left, an infantry skirmish in background. 1582
Portrait of a pike-man, whole-length, holding pike at right, with a miltary battle beyond. 1583
Portrait of a young man, whole-length, standing in a landscape and holding a dandelion clock and poppy. 1582 (possibly 1585).