А тепер присіли – раз!
Фізкультпауза у нас.
Піднялися й пострибали,
Мов сніжинки покружляли.
Сіли рівно - і до праці,
Хай не стомлюються пальці.
Діти встали, вийшли з-за парт.
Руки в сторони, встали на носочки.
Прогнули спинки.
Стряхнули ручками.
Руки перед собой, пальці в замок.
Діти присідають.
Встають і стрибають.
Кружляють на місці.
Сідають за парти.
(Повторити 2-3 рази).
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Розвивати інтонаційний синтаксис – уміння складати за малюнком та вимовляти різні типи речень.
Розвиток дрібної моторики ”Пташеня”
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малятка не літають –
Із гніздечка виглядають.
Виконання: лівою долонею обхвачуємо пальці правої руки і ними рухаємо. Вправу повторюють кілька разів.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Заняття 4
Тема: Свята нашої родини. Святий Миколай.
Мета: продовжувати знайомити дітей із традиціями, звичаями та обрядами українського народу. Збагачувати словник дітей на основі знань і уявлень про ці звичаї та обряди, учити добирати визначення до цих слів.
Обладнання: набір наочності для вправ, предметні картинки.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка: Дихальні вправи. Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи.Голосові вправи.
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Підбири антонім: весела, добрий, радісний, слухняний, старенький, чемний.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: гостинці, захисник, (Святий) Миколай, народний, печиво “миколайчики”, покровитель, свято, чудотворець.
Дієслова: допомагати, дякувати, захищати, наглядати, оберігати, чекати.
Прикметники: весела, дбайливий, добрий, радісний, слухняний, старенький, чемний, чуйний.
Прислівники: колись-но, кожного.
Продовжувати збагачувати словник дітей українськими прислів’ями: “Не одяг прикрашає людину, а добрі справи”, “Добра людина наче сонечко, кожний коло неї зігріється”.
Вправа на розвиток лексичнох системності.
Розвиток асоціації, що виражають кінцевий результат дії (іде - прийшов, спить - встає): допомагати, дякувати, захищати, наглядати, оберігати, чекати.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Вправляти в утворенні нових дієслівних форм із префіксом про-: казати – проказати, мовити – промовити.
Утворювати різні форми ступенів порівняння прикметників за допомогою суфіксів і префіксів: старий – старенький – старуватий – занадто старий.
Учити співвідносити іменники з дієсловами, від яких вони утворені: гуркіт – гуркотіти, крик – кричати, сміх – сміятися, спів – співати.
Вправляти у творенні різних форм дієслів, стежити за правильним уживанням їх: допомагати– допомагаю, допомагаємо, допомагатимемо, допомагав; дякувати – дякую, дякуємо, дякуватимемо, дякували.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Відмінювання іменників: гостинці, захисник, Миколай, покровитель, свято, чудотворець.
Н. Хто? Що?
Р. Кого? Чого?
Д. Кому? Чому?
З. Кого? Що?
О. Ким? Чим?
М. На кому? На чому?
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Продовжувати вчити дітей використовувати пряме мовлення зі складнопідрядними реченнями і сполучниками: колись-но, кожного.
Учити дітей брати участь у діалозі на тему “Свято Святого Миколая”, учити дотримуватись культури мовленнєвого спілкування, своєчасно змінювати емоційний тон розмови відповідно до ситуації спілкування.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Із-за парт ми піднялись,
Всі добряче потяглись,
Гарно спинки всі прогнули
І про втому геть забули.
Пальці всі в замок закрили
Й стисли їх мерщій щосили.
А тепер присіли – раз!
Фізкультпауза у нас.
Піднялися й пострибали,
Мов сніжинки покружляли.
Сіли рівно - і до праці,
Хай не стомлюються пальці.
Діти встали, вийшли з-за парт.
Руки в сторони, встали на носочки.
Прогнули спинки.
Стряхнули ручками.
Руки перед собой, пальці в замок.
Діти присідають.
Встають і стрибають.
Кружляють на місці.
Сідають за парти.
(Повторити 2-3 рази).
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Розвивати інтонаційний синтаксис – уміння складати за малюнком та вимовляти різні типи речень.
Розвиток дрібної моторики. “Пташеня”
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малятка не літають –
Із гніздечка виглядають.
Виконання: лівою долонею обхвачуємо пальці правої руки і ними рухаємо. Вправу повторюють кілька разів.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Заняття 5
Тема: Пори року. Свята нашої родини.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень, про довкілля. Продовжувати закріпляти узагальнювальне словосполучення родинні свята, учити добирати визначення до цих слів.
Обладнання: набір наочності для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка: Дихальні вправи. Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи. Голосові вправи.
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Підбири синонім: веселі, добрі, жартівливий, непролазний, непрохідний.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: віхола, завірюха, замет, кучугури, нагорода-гостинець, родина, свято, хуртовина, щедрівки.
Дієслова: віншувати, вітати, намели, поздоровляти, розчистити, славити, співати, щедрувати.
Прикметники: веселі, добрі, жартівливий, непролазний, непрохідний, новорічне, родинне.
Прислівники: ліворуч, праворуч.
Вправа на розвиток лексичнох системності.
Розмежування доконаності та недоконаності дії: вітає, намело, поздоровлятиму, розчищає, славить, проспівав, щедрував.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Учити вживати суфікс -ну-: стукати – стукнути, грюкати – грюкнути, смикати – смикнути.
Навчити утворювати іменники із суфіксом -ин- при виділенні одного предмета із загальної маси: горошина, цибулина, квасолина, намистина.
Учити утворювати нові дієслівні форми за допомогою префіксів роз-, об, та постфікса -ся(-сь): гуляти – розгулялися, розгулялись; пити – обпилися, обпились, їсти – об’їлися, об’їлись.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Вправляти у вживанні родового відмінка іменників, які вживаються тільки у множині: саней, солодощів, хитрощів, воріт, дверей, ліків; брюк, гольфів, колготок, шортів, штанів.
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Учити правильно вживати у реченнях та фразах займенники він, вона, воно, вони з прийменниками: у нього, у неї, про неї, про них, на нього, на них.
Фізкультхвилинка: (Повторити вивчені)
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Вправляти у вживанні присвійних прикметників, утворюваних від назв людей при складанні речень за серією сюжетних картинок: бабусин, батьків, дідусів, мамин, татів; Галин, Надин, Олесів, Славин.
Продовжувати вчити дітей використовувати пряме і непряме мовлення, застосовуючи прислівники: ліворуч, праворуч.
Розвиток дрібної моторики “ Пальчики прокинулись ”
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний – стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці всі скотились в раз
В дитсадочок бігти час!
Виконання: По черзі згинати пальчики до долоньки, починаючи з мізинця. Потім великим пальцем торкатися всіх інших – “ будити “. Одночасно зі словом “ враз “ кулачок розтулити, широко розсунувши пальці.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Заняття 6
Тема: Дикі тварини.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень про довкілля. Продовжувати вживати узагальнювальні слова дикі тварини, добирати визначення слів, розвивати бажання помічати нові слова в чужому мовленні.
Обладнання: набір наочності для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Навчати дітей підбирати узагальнюючі слова: лев, мавпа, слон, тигр, (тварини, джунглі, дикі, живуть тощо.)
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: арена, бивні, грива, джунґлі, жирафа, звіринець, лев, мавпа, савана, слон, тварини, тигр, хвіст, хижаки, хобот, цирк.
Дієслова: доглядати, живуть, полювати, приручати.
Прикметники: великий, дикі, довгошерстий, довгошия, дресирований, екзотичні, зубастий, людиноподібний, могутній, плямиста, смугасті.
Прислівники: день у день, раз у раз.
Вправа на розвиток лексичнох системності.
Склади словосполучення доконаного виду: приручатимуть жирафа, підемо в цирк, дресирують тигра, полюватимуть у саванні.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Учити утворювати присвійні прикметники від деяких назв тварин та звернути увагу на синонімічні слова: мавпячий – мавпин, лев’ячий – левовий, тигровий – тигрячий – тигрів.
Учити утворювати складні прикметники: довга шия – довгошия, людиноподібна, довгошерста.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Вправляти дітей у правильному вживанні важких граматичних форм – іменників у родовому відмінку множини: звірят, слоненят, тигрят.
Вправлятися в утворенні зменшено-пестливих слів: маленький лев, величенький слон, зелененькі джунглі.
Учити утворювати від іменників-назв малят слова із пестливими суфіксами -атк(о), -ятк(о): звіренятко, лебедятко, левенятко, лошатко, пташенятко
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Продовжувати вчити дітей складати речення, використовуючи прислівники раз у раз, день у день: Раз у раз тигри виступають у цирку.
Учити складати складносурядні речення з однорідними членами з єднальними сполучниками і (й), та (і), та й, також; ні...ні, не тільки (не лише)..., а й (але й); застосовувати в мовленні означальні прийменники без, з, в; об’єктні прийменники про, за, зі.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Встали, діти, тільки – раз!
Фізкультпауза у нас.
Вітер віє:”шу-шу-шу,
Я берези колишу.
Хмари розганяю в небі,
Дощ несу вам по потребі.
Як стомлюся, то спинюсь.
Я нікого не боюсь”.
Сіли й ми за парти, діти,
Будем далі тему вчити.
Діти встали, вийшли із-за парт.
Руки на пояс.
Наклони вліво, вправо.
Руки вгору і наклони вліво, вправо.
Розвести руками.
Руки перед собою, наклонитися вперед. Вихідне положення.
Повороти голови.
Сісти за парти.
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити дітей самостійно складати описову або оповідальну розповідь за змістом картини із вказівкою міста і часу дії; учити придумувати місце і час події, що передували зображуваному або сталися пізніше.
Розвиток дрібної моторики “Квітка ”
Сяє сонечко привітне –
Квітка з пуп’янка розквітне.
Виконання: Подушечки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на «пуп’янки». Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи витягнути. Утвориться велика розпущена квітка.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Заняття 7
Тема: Комахи. Плазуни. Земноводні.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень про довкілля. Продовжувати вчити вживати узагальнювальні слова комахи, плазуни. Добирати визначення слів, розвивати бажання помічати нові слова у чужому мовленні.
Обладнання: набір наочності для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Навчати дітей підбирати узагальнюючі слова: комахи – богомол, джміль, комар, хрущ; плазуни – гадюка; земноводні – варан (циганський), черепаха.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: комахи – богомол, джміль, комар, хрущ; плазуни – гадюка; земноводні – варан (циганський), черепаха.
Дієслова: бриніти, завмерли, засинати, затаюватися, маскуватися, пересуватися, повзти, ховатися.
Прикметники: земноводні, легкокрилий, отруйний, повільний.
Прислівники: восени, навесні.
Уводити в словник дітей формули мовленнєвого етикету заборони: “Ні, не можна”, “Я не дозволяю”.
Вправа на розвиток лексичнох системності.
Склади словосполучення доконаного виду: летить комар, маскується варан, повзає змія засинає богомол.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Учити дітей утворювати нові слова – різні форми складних прикметників: червоний бік – червонобокий, білуватий і синій – білувато-синій; земний і водний — земноводні, легкі крила — легкокрилий.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Учити дітей утворювати місцевий відмінок однини іменників чоловічого й жіночого роду: черепаха в піску, комар на руці тощо.
Учити утворювати однину й множину іменників чоловічого й жіночого роду: хрущ літає – хрущі літають, черепаха повзе – черепахи повзуть тощо.
Учити вживати кількісні та порядкові числівники: одна, дві, три черепахи; перша, друга, третя черепаха тощо.
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Продовжувати вчити складати речення за допомогою прислівників восени – навесні: Восени комахи засинають, а навесні прокидаються.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Встали, діти, тільки – раз!
Фізкультпауза у нас.
Вітер віє:”шу-шу-шу,
Я берези колишу.
Хмари розганяю в небі,
Дощ несу вам по потребі.
Як стомлюся, то спинюсь.
Я нікого не боюсь”.
Сіли й ми за парти, діти,
Будем далі тему вчити.
Діти встали, вийшли із-за парт.
Руки на пояс.
Наклони вліво, вправо.
Руки вгору і наклони вліво, вправо.
Розвести руками.
Руки перед собою, наклонитися вперед. Вихідне положення.
Повороти голови.
Сісти за парти.
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити дітей самостійно складати описову або оповідальну розповідь за змістом картини із вказівкою міста і часу дії; учити придумувати місце і час події, що передували зображуваному або сталися пізніше.
Розвиток дрібної моторики “Пароплав ”
Пароплав по річці плив –
З нього в небо дим летів.
Виконання: обидві долоні стулені “ківшиком” , а великі пальці підняті вгору.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Заняття 8
Тема: Птахи.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень про довкілля. Продовжувати вчити вживати узагальнювальне слово птахи. Добирати визначення слів, розвивати бажання помічати нові слова в чужому мовленні.
Обладнання: наочність для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Навчати дітей підбирати узагальнюючі слова в залежності від ситуації: ворона, голуб, ластівка — великі птахи, горобець — маленький; ворона, голуб, ластівка — маленькі птахи, журавель — великий.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: ворона, голуб, горобець, грак, жайворонок, журавель, ластівка, птахи, синичка, снігур, соловей, шпак.
Дієслова: гніздитися, годувати, дзьобати, каркати, кружляти, літати, настовбурчуватися, співати, стрибати, тьохкати, цвірінькати.
Прикметники: голосний, дзьобатий, довгоногий, заливистий, заливчастий, зимуючі, маленький, перелітні, сіренький, швидкий.
Прислівники: поблизу.
Продовжувати збагачувати та активізувати словник дітей приказкою “Двічі літа не буває”.
Вправа на розвиток лексичної системності.
Учити добирати однорідні означення, узгоджуючи іменники з дієсловами та прикметниками в роді, числі: За граками прилетіли шпаки. Ластівка літає швидше за журавля.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Учити утворювати іменники зі здрібніло-пестливими суфіксами -ятк-, -атк-, -ен-, -аш-: пташатко – пташенятко, журавлятко, гайворонятко, граченя, ластівонько.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Учитись узгоджувати іменник із числівником: один, два, п’ять, багато (ворона, голуб, горобець, грак, жайворонок, журавель, ластівка, птахи, синичка, снігур, соловей, шпак)
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Вправлятися правильно будувати речення з поданих слів:
Ластівки, біля, голосні, мого, гніздилися, дому.
Вранці, синички, сьогодні, співали.
Гнізд, кружляють, біля, своїх, голуби.
Шпак, поблизу, маленький, літає.
Розвиток дрібної моторики “Ножиці”
Гострі ножиці у нас –
Скористаємось не раз.
Вирізаємо сніжинки,
Прикрашаємо ялинку.
Виконання: Діти стискають обидва кулачки, розгинають вказівний і середній пальці, ніби утворюючи дві пари ножиць. Потім починають “різати” ними уявний папір.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Встали, діти, тільки – раз!
Фізкультпауза у нас.
Вітер віє:”шу-шу-шу,
Я берези колишу.
Хмари розганяю в небі,
Дощ несу вам по потребі.
Як стомлюся, то спинюсь.
Я нікого не боюсь”.
Сіли й ми за парти, діти,
Будем далі тему вчити.
Діти встали, вийшли із-за парт.
Руки на пояс.
Наклони вліво, вправо.
Руки вгору і наклони вліво, вправо.
Розвести руками.
Руки перед собою, наклонитися вперед. Вихідне положення.
Повороти голови.
Сісти за парти.
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити розрізнювати питання оцінного характеру та застосовувати слова, що найбільше підходять до конкретної ситуації: Ти хто? – Я синичка. – Ти яка? – Весело співаю.
Учити дітей під час колективного міркування будувати невеличкі речення, зв’язані однією сюжетною лінією: Я буду розказувати про шпаків. Таня буде розказувати про шпаків, а я про журавлів.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Нотатки логопеда:
Заняття 9
Тема: Одяг. Прикраси.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень про довкілля. Продовжувати вчити вживати узагальнювальні слова: одяг, прикраси. Учити переносити лексичні навички у зв’язне мовлення.
Обладнання: наочність для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Утворювати найвищий ступінь порівняння прикметників: смачніший – якнайсмачніший, вишита - вишитіша, маскарадний - маскарадніша, національний - національніша, привабливий – привабливіша – найпривабливіша, старовинний - старовинніша.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: ґудзик, діаманти, застібка, змійка, кишеня, клоун, комір, корали, королева, корона, костюм, краватка, манжети, маска, одяг, оздоблення, перли, петельки, пірат, пояс, пояс, прикраси, принцеса, смарагди, стрічки, убрання.
Дієслова: носити, одягати, оздоблювати, прикрашати.
Прикметники: вишита, картатий, маскарадний, морський, народний, національний, привабливий, снігова, старовинний, хутряний, шовковий.
Прислівник: можливо.
Збагачувати словник дітей новими – поетичними виразами: золотаво-червоне вбрання; рукава як сонячні промені; корона горить як сонце; сукня наче зоряне небо; стрічки як маків цвіт.
Вправа на розвиток лексичної системності.
Підбір узагальнюючих слів: перли, петельки, смарагди, стрічки (оздоблення); штани, кофта, плаття, юбка (одяг).
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Учити утворювати нові слова – різні частини мови – від іменників прикметники: діамант – діамантова корона, корали – коралове намисто.
Учити утворювати прикметники зі словотвірним значенням “надмірний вияв ознаки” із префіксом за-: завеликий, заглибокий, замалий, задовгий.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Вправляти у вживанні родового відмінка іменників чоловічого, жіночого роду – назв деталей одягу: кишень, манжетів, ґудзиків, поясів.
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Продовжувати вчити складати описові розповіді за схемою: колір, матеріал, для кого одяг, дії з одягом.
Розвиток дрібної моторики “Метелик”
Аж чотири крильця маю,
По квітках собі літаю.
Що то я за гість,
Ніжок в мене шість.
Не бджола, не джмелик –
Звуть мене метелик!
Виконання: руки навхрест долонями до облича, зачипившись великими пальцями.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи нам зробити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки.
Ось ми й добре відпочили,
І за парти всі присіли!
Діти встали, вийшли із-за парт.
Руки на пояс.
Піднялись на носочки.
Руки вгору.
Руки вниз.
Присідають.
Вихідне положення.
Кроки по колу.
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити дітей самостійно складати описову або оповідальну розповідь за змістом картини із вказівкою міста і часу дії; учити придумувати місце і час події, що передували зображуваному або сталися пізніше.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Нотатки логопеда:
Заняття 10
Тема: Кольори.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень про довкілля. Продовжувати формувати розуміння й уживання узагальнювального поняття кольори. Продовжувати точно, доречно підбирати потрібні слова залежно від ситуації.
Обладнання: наочність для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Підбір синонімів: голубий – блакитний – волошковий – небесний; зелений – смарагдовий – фісташковий; коричневий – горіховий – каштановий; червоний – багряний – малиновий – пурпурний.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: акварель, виставка, галерея, гуаш, зал, кольори, папір, пензель, фарби, художник.
Дієслова: відчувати, зображувати, малювати, переносити, тонувати, торкатися (пензлем), фарбувати.
Прикметники: виставковий, живописний, мальовничий; голубий – блакитний – волошковий – небесний; зелений – смарагдовий – фісташковий; коричневий – горіховий – каштановий; червоний – багряний – малиновий – пурпурний.
Вправа на розвиток лексичної системності.
Склади фразу: живописний, галерея; небесний, фарба; зелений, гуаш; мальовничий, зал.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Вправляти в утворенні спільнокореневих слів: білий – білуватий – біляк – біліти – біло.
Вправляти в утворенні за допомогою префіксів спільнокореневих дієслів із префіксом недо- із значенням незакінченої дії: недомалювати, недофарбувати, недотонувати.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Учити правильно вживати слова жіночого роду в орудному відмінку однини: гуаш – гуашшю, акварель – аквареллю, фарба – фарбою.
Вправлятись узгоджувати прикметники з іменниками: (голубий ) м’яч, небо, сукня; (зелений) трава, шорти, пальто; (коричневий) земля, фарба, стіл; (червоний) светр, закат, юбка, книга.
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Продовжувати вчити складати речення з однорідними членами з приєднувальним сполучником не тільки (не лише)…, а й (але й): Художник фарбував не тільки (не лише) червоною, зеленою фарбою, а й (але й) коричневою і чорною.
Розвиток дрібної моторики “Ножиці”
Гострі ножиці у нас –
Скористаємось не раз.
Вирізаємо сніжинки,
Прикрашаємо ялинку.
Виконання: Діти стискають обидва кулачки, розгинають вказівний і середній пальці, ніби утворюючи дві пари ножиць. Потім починають “різати” ними уявний папір.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Пішла киця по водицю
Та й упала у криницю.
Біжить котик рятувати,
За вушечко витягати.
Витяг кицю за вухо
Та й посадив, де сухо.
Киця котика не бачить,
Сидить собі й плаче:
–– Одна була хустина,
Та й ту в воду впустила!
Ходьба на місці.
Робити імітуючі рухи відповідно змісту вірша.
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити дітей складати невеликі описові, контаміновані розповіді за картиною.
Закріпляти формули мовленнєвого етикету запрошення та відповіді на запрошення: “Я хочу запросити тебе (чи можу я запросити тебе) на виставку картин” – “Із задоволенням (я не проти; не знаю, чи зможу я прийти)”.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Нотатки логопеда:
Заняття 11
Тема: Взуття.
Мета: збагачувати словник дітей на основі знань, уявлень про довкілля. Продовжувати формування розуміння вживання узагальнювального поняття взуття. Учити точно й доречно добирати потрібні слова для опису властивостей і якостей.
Обладнання: набір наочності для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Продовжувати самостійно добирати потрібні антоніми до заданих слів: взуття (старе – нове), черевики (сухі – мокрі).
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: босоніжки, взуття, каблук – підбор – підбори, кросівки, майстер, майстерня, підошва, туфлі, черевики, чоботи, швець, шнурівка.
Дієслова: берегти, взути, зав’язати, зашити, майструвати, мити, підбити, ремонтувати, розв’язати, роззути, чистити.
Прикметники: брудний, буденний, дірявий, національний, новий, охайний, повсякденний, робочий, святковий, старий, цілий, чистий.
Прислівники: дійсно.
Продовжувати збагачувати мову українськими прислів’ями, наприклад “Як дбаєш, так і маєш”, та вміти пояснити.
Вправа на розвиток лексичної системності.
Розвиток асоціації, що виражають кінцевий результат дії: біжить — прибіг, спить — прокинувся, взувати — …, зав’язувати — …, зашивати, майструвати, мити, підбивати, ремонтувати, розв’язувати, роззувати, чистити.
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Вправлятися у творенні зменшено-пестливих слів: брудний — брудненький, новий —…, старий —…, чистий —…, цілий —… .
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Вправляти у вживанні родового відмінка множини іменників чоловічого і жіночого роду – назв взуття: босоніжок, сандаль, черевиків.
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Учити складати прийменникові відповіді-пояснення: на поличці, під поличкою, біля полички, у шафі.
Учити складати пояснювальні підрядні обставинні речення причини: “Я взула чоботи. Оля взула чоботи через те, що пішов дощ”, “Я роззув взуття. Сашко роззувся тому, що пішов
Розвиток дрібної моторики “Пальчикова гімнастика”
Ми долоньки розітрем
І зігрієм пальчики.
Будем гратися руками,
Як маленькі зайчики.
Фізкультхвилинка: (повторення)
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити складати розповіді з власного досвіду на тему “Яке мені подобається взуття”.
Закріпляти формули мовленнєвого етикету “Не дратуйся”, “Треба заспокоїтись” та поради “Я хочу дати тобі пораду”.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома?
Нотатки логопеда:
Заняття 12
Тема: Посуд.
Мета: збагачувати словник дітей на основі уявлень про довкілля. Продовжувати формувати розуміння вживання узагальнювального поняття посуд. Розвивати вміння порівнювати предмети, співвідносити ціле й частину.
Обладнання: набір наочності для вправ.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда (1-2 хв.).
2. Логопедична зарядка:
Дихальні вправи
Артикуляційна гімнастика: статичні та динамічні вправи
Голосові вправи
3. Вивчення нового матеріалу:
Лексична сторона мовлення:
Вправа на формування різних рівнів лексичних узагальнень.
Підбір синонімів та антонімів: гарний, глибокий, дерев’яний, красивий, металевий, мілкий, новий, пластмасовий, скляний, чистий.
Вправа на формування активного словникового запасу.
Активізувати і збагатити словник іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками “Роздивись малюнки. Що на них зображено?”
Іменники: виделка, виставка, жаровня, каструля, кухар, ложка, миска, ніж, посуд, сервіз, склянка, сковорода, супниця, тарілка, чайник, чашка.
Дієслова: варити, пекти, смажити.
Прикметники: гарний, глибокий, дерев’яний, електричний, емальований, кавова, красивий, металевий, мілкий, новий, пластмасовий, порцеляновий, скляний, столовий, тефлоновий, чайний, чистий.
Прислівники: добре, смачно, швидко.
Вправа на розвиток лексичної системності.
Підбір узагальнюючих слів: виделка, каструля, ложка, миска, посуд, супниця, тарілка, чайник, чашка (посуд).
Граматична сторона мовлення:
Вправа на розвиток морфологічної системи словотвору.
Учити утворювати нові слова – різні частини мови прикметників: рожево-білий, чорно-синій, жовто-зелений.
Учити утворювати прикметники зі словотвірним значенням “сильний вияв ознаки” із суфіксом -езн-: величезний, глибочезний, довжелезний, товстезний, широчезний.
Вправляти в утворенні за допомогою префіксів спільнокореневих дієслів із префіксом недо-: недоварили, недосмажили, недопекли.
Вправа на засвоєння граматичних уточнень.
Закріпити правильне вживання іменників та числівників: (одна, дві, три, п’ять, багато) виделка, каструля, кухар, ложка, миска, ніж, посуд, сервіз, склянка, сковорода, супниця, тарілка, чайник, чашка.
Вправи на формування синтаксичної складової мовлення.
Учити складати речення, використовуючи в сполученні з повнозначними частинами мови об’єктні прикметники: Я розкажу про металеву каструлю. Оля розкаже про металеву каструлю, а я – про металеву сковороду.
Вправлятися правильно складати речення із прислівниками: добре, смачно, швидко — моя мати швидко готує; я смачно поїла сьогодні; добре, коли є щось смачненьке.
Розвиток дрібної моторики “Шпаківня”
Шпак несе до нас весну із країв далеких
Прилітають із шпаком ластівки й лелеки
Вже шпаківню у садку змайстрували діти,
Прилетять до них шпаки у шпаківню жити.
Виконання: діти роблять за допомогою пальців шпаківню: долоні вертикально поставлені одна до одної, мізинці притиснуті (як в човнику), а великі пальці зігнуті в середину.
Фізкультхвилинка:
Слова промовляє логопед
Рухи виконують діти
Раз, два – всі присіли,
Потім вгору полетіли,
Три, чотири – нахилились,
Із струмочка дружно вмились.
П’ять, шість – всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім, вісім – знов присіли,
Підвелись, затупотіли.
Дев’ять, десять – відпочили
Й на заняття знову сіли.
Діти виконують рухи відповідно сказаному.
4. Закріплення нового матеріалу:
Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
Учити дітей самостійно складати описову або оповідальну розповідь за змістом картини із вказівкою міста і часу дії; учити придумувати місце і час події, що передували зображуваному або сталися пізніше.
Закріпляти формули мовленнєвого етикету звертання та уваги до співрозмовника: “Що ви (ти) хочеш розказати?” – “Я (ми) із задоволенням вислухаю (поспілкуюся)”.
ІІІ. Підсумок заняття. Домашні завдання (1-2 хв.).
Запитання до дитини: Що нового довідався? Чого навчився?
Що, вважаєш потрібно повторити дома