-Цитатник

Почему до XVII века вязанием на спицах занимались только мужчины, и как женщины отвоевали право на это ремесло - (1)

Почему до XVII века вязанием на спицах занимались только мужчины, и как женщины отвоевали право на э...

Живописные натюрморты - (0)

Живописные натюрморты Художник Mary Aslin родилась в Salt Lake City в Орегоне, в 1962 году ...

Один из самых лучших способов украсить стену помещения - (4)

Один из самых лучших способов украсить стену помещения Один из самых лучших способов украсить...

Солена торта с крем от сирене - (3)

Солена торта с крем от сирене http://www.bonapeti.bg/recepti/Solena-torta-s-krem-ot-sirene/ ...

Читать и слушать книги Даниэлы Стил / Романы. - (0)

Читать и слушать книги Даниэлы Стил / Романы.   ...

 -Помощь новичкам

Всего опекалось новичков: 0
Проверено анкет за неделю: 0
За неделю набрано баллов: 0 (74374 место)
За все время набрано баллов: 2 (60218 место)

 -Рубрики

 -Метки

100+1 most beautiful love songs acoustic guitar collection art mp3 painter painting photoshop Омск акварель алфавитный указатель альбом анимация антиквариат арт артисты архитектура блог блоги болгария болгарскиe творцы видео видеоклип виноград вязание галерея город господин декоратор графика декор декоративно-прикладное искусство декоратор декорирование интерьера декупаж дизайн дневник домашнего карвинга женский образ живопись зарубежные творцы идеи иконы инструментальная музыка интерьер искусство история календарь картинки картины кино классика классическая музыка комментарии компьютерное искусство кулинария мастер-класс мп3 музыка музыка для души музыка для отдыха натюрморт натюрморты наука новый год отделка открытки пейзаж полезности портрет поэзия православие праздник приветствия прикладное творчество программы религия ремонт ретро ретро коллекция рождество роспись стен рукоделие русские творцы свадьба своими руками сделай сам скачать ссылки страны мира укрошение из овощей уроки фарфор фото фотография фотошоп художник художники цветы шедевры эрмитаж юмор

 -Приложения

  • Перейти к приложению Онлайн-игра "Большая ферма" Онлайн-игра "Большая ферма"Дядя Джордж оставил тебе свою ферму, но, к сожалению, она не в очень хорошем состоянии. Но благодаря твоей деловой хватке и помощи соседей, друзей и родных ты в состоянии превратить захиревшее хозяйст
  • Музыкальный плеер
  • Перейти к приложению 5 друзей 5 друзейСписок друзей с описанием. Данное приложение позволяет разместить в Вашем блоге или профиле блок, содержащий записи о 5 Ваших друзьях. Содержание подписи может быть любым - от признания в любви, до
  • Перейти к приложению Я - фотограф Я - фотографПлагин для публикации фотографий в дневнике пользователя. Минимальные системные требования: Internet Explorer 6, Fire Fox 1.5, Opera 9.5, Safari 3.1.1 со включенным JavaScript. Возможно это будет рабо
  • Перейти к приложению Открытки ОткрыткиПерерожденный каталог открыток на все случаи жизни

 -Фотоальбом

Посмотреть все фотографии серии Лични
Лични
03:00 01.01.1970
Фотографий: 0

 -5 друзей

слушать музыку
Очоровательная
мастер дизайна
милая подруга
Прекрасная
Всего у меня 5 друзей

 -Музыкальный плеер



плеер собран приложением V.exeR

 -Я - фотограф

 -

Радио в блоге

[Этот ролик находится на заблокированном домене]
Добавить плеер в свой журнал
© Накукрыскин

 -Поиск по дневнику

Поиск сообщений в Avangardi

 -Подписка по e-mail

 

 -Статистика

Статистика LiveInternet.ru: показано количество хитов и посетителей
Создан: 25.02.2009
Записей: 1233
Комментариев: 1244
Написано: 3585


ГЮДЖЕНОВ, Атанас - художник-иконописец 1847- 1936; GYUDGENOV, Atanas

Вторник, 28 Июля 2009 г. 16:02 + в цитатник

 


 

 
GYUDGENOV, Atanas
AtanasGyudgenov wasbornon 24 Oct. 1847. Between 1862 and 1869 he learned icon-painting by helping his cousins Stefan, Torna and Dimitar Andonovi paint churches in Plovdiv, Assenovgrad, Perushtitza, Haskovo and Chirpan. In 1873-74 he worked alongwith Stanislav Dospevski. His earliest individual work was on the frescos of St. Konstantin and Elena Church in Pazardgik. After Bulgaria's liberation in 1878, Atanas Gyudgenov settled in Stara Zagora. He worked assiduously and until 1880 painted the domes and apsis of churches in villages near the city. In the course of the following years he painted icons for the churches in Radnevo, Stara Zagora and the villages between them. In 1883 he created the sets and costumes for the play „Ivanko", which was put on stage by the Studious Society in Stara Zagora. Till the end of his life he painted more than 500 icons for various churches in towns and villages around Stara Zagora. He died on 12 Dec. 1936 in Stara Zagora.

 

ГЮДЖЕНОВ, Атанас - художник-иконописец 1847- 1936

Атанас ГЮДЖЕНОВ 1847- 1936

 

С неговото име са свързани най-ранните художествени събития в Стара Загора след Освобождението. Наследник на стар възрожденски род, самият той е типичен представител на онези ентусиасти, които съдбата е избрала за прехвърляне на духовния мост между две епохи. Създава стотици икони за църквите от Пловдив до Сливен и от Хасково до Казанлък. Поколения християни от старозагорската епархия са кръщавани, венчавани и отправяли молитвите си чрез тях. Изписва сводовете и куполите на десетки храмове. Близък е с Митрополит Методи Кусев. Рисуваните от него декори съпътстват първите крачки на театъра. С неговата благословия се откриват първите изложби в този град. За мнозина обаче това е останало в забрава и най-често името му се споменава предимно като баща на големия майстор на историческата живопис Димитър Гюдженов.
Атанас Гюдженов е роден на 24 октомври 1847 година в Пазарджик. Още като малък започва да помага на братовчедите си Стефан, Тома и Димитър Андонови, които току-що са преминали през школовката на видния възрожденски иконописец и портретист Станислав Доспевски. След задължителните години на чиракуване, в които стрива боите, връзва четките, прави фирнизите, подготвя основата за изписване и т.н., той постепенно навлиза и в същинското тайнство на зографията. Още преди ранната смърт на Тома вече е надежден помощник на Стефан при множеството поръчки, които братовчед му изпълнява за църквите в Пазарджик и Пловдив след 1864 година. Само за пет години те успяват да изпишат стенописите и иконите за пловдивските църкви „Св. Иван Рилски", „Св.Константин и Елена" и „Св. Марина", на храмове в Асеновград, Перущица, Хасково и Чирпанско. Стремежът му към разширяване на възможностите за образно въздействие го отвежда при самия Станислав Доспевски. Едва след двете години, които прекарва при него /1873-74/, той добива самочувствие за самостоятелна работа. Една от първите поръчки, които получава и по достойнство реализира в края на 1874год., е свързана със стенописите на църквата „Св. Константин и Елена" в Пазарджик. Там показва какво е научили на какво самияттой е способен.
Веднага след Освобождението през 1878г. Атанас Гюдженов се заселва в Стара Загора. Църквите на опожарения град и селищата около него имат нужда от зографи. Първата му работа е да изпише куполите с Христос и дванайсетте апостоли на множеството опустошени храмове. Там той, както и през следващите десетилетия, не ще се подписва. Затова и век по-късно за тази част от творческата му дейност откъслечни данни ще могат да се откриват само в някои от съхранените църковни книги. През 1880 год., заедно със зограф Васили от Трън, поделят поръчката за изписване на иконите за църквата „Св. Иван Рилски" в Раднево. През следващата година рисува цикъла от големите олтарни икони, които и заради все още неотзвучалото влияние на Доспевски му носят популярност. Десетки ще бъдат църковните настоятелства, които искат негови творби да попълнят цялостно или частично иконостасите. Най-пристрастни обаче са овчарските съсловия в селата южно от Стара Загора, търсейки единствено него за иконите, посветени на Рождество Христово, които те се чувстват длъжни да подарят на своите църкви. Творческата му продуктивност се оказва недостатъчна, за да отговори на всички поръчки. Само през 1883 год. създава над 40 икони за храмовете на Стара Загора, с.Трояново, с.Коларово и т.н. Вероятно по това време се осъществяват и първите му срещи с известния зограф и революционер Георги Данчов. През същата, тъй динамична година, Гюдженов се отдава и на магията на театъра. Той проектира и изработва, както сам пише, „ костюмировката с ризниците, шлемовете, копията и другите неща: сцената, декорите и главната завеса на пиесата „Иванко" и дегизиране на актьорите..". В това знаменито представление на театралния колектив към „Ученолюбивото дружество" в Стара Загора той се проявява и като актьор. И отново рисуване на стенописи и най-вече на икони - десетки, стотици икони. Всички традиционни иконографски сюжети от „Благовещение" до „Възнесение Господне", изображения на евангелисти и апостоли, светци, старозаветни сцени и т.н. са изписвани многократно. Особено близка е темата за светите братя просветители Кирил и Методий. Една от най-значимите му интерпретации на този сюжет и сега краси дясната част пред иконостаса на катедралната църква в  Стара Загора „Св. Димитър". През 90-те години идват поръчките за храмовете в с.Руда, с. Кирилово, с.Оряховица, с. Калояновец, с.Хрищени, с.Братя Кунчеви и т.н. В началото на 20-я век творческата му дейност продължава, но активността видимо спада. Почти всички църкви от региона са завършили вътрешната си украса. Поръчките за икони и стенописи стават все по-редки. Желанието да бъде близък до въздействието на утвърждаващата се академична живопис очевидно трудно влиза в хармония с усвоените стари канони и образна изразителност. Живописта му е станала доста по-мрачна, а образите са загубили част от своята мистика. През десетте години от новия век той рисува икони за църквите в с.Любеново, с.Ловец, с.Тракия. През 1914 год. завършва стенописите си за църквата „Св. Архангел Михаил" в село Михайлово, едно от последните му докосвания до прясната мазилка. След четиринайсет години ще изживее голямата драма на твореца, видял разрушението на своето произведение - тази църква е почти срутена от т.н. чирпанско земетресение през 1928г. Той е вече на осемдесет години. Художниците го тачат, но за другите е забравен. Изживява растящата популярност на своя син. Вижда окачена завесата си и в новия театър. Останали са му спомените, почитта на старите свещеници и тежестта на годините. Умира тихо на 12 декември 1936 година в Стара Загора.
Atanas Gyudgenov, St. Lukas the Evangelist, Around 1888, Oil on canvas, 87 x 53,5 cm
 

Атанас Гюдженов

Св. евангелист Лука. Около 1888г.
М.6., платно, 87 х 53,5 см. ХГ Стара Загора
Atanas Gyudgenov, St. Lukas the Evangelist, Around 1888,
Oil on canvas, 87 x 53,5 cm., Stara Zagora Art Gallery

 

 

 Atanas Gyudgenov, St. John the Baptist, 1881, Water colour on wood, 175 x 82 cm, Stara  Zagora, Art Gallery
 

 

Атанас Гюдженов

Св. Йоан Кръстител. 1881г.
Темпера, дърво, 175 х 82 см.
ХГ Стара Загора
AtanasGyudgenov,
St. John the Baptist, 1881,
Water colour on wood, 175 x 82 cm, Stara Zagora Art Gallery
 

Серия сообщений "Болгарскиe творцы":
Часть 1 - Снежана Славова - БОЛГАРСКАЯ ЖЕНЩИНА
Часть 2 - Димитров-Майстора Владимир
Часть 3 - Настоящий друг
Часть 4 - ГЮДЖЕНОВ, Атанас - художник-иконописец 1847- 1936; GYUDGENOV, Atanas
Часть 5 - Благодаря Ти, Господи, за вчера!
Часть 6 - Художник Тодор КАЛПАКЧИЕВ - painting KALPAKCHIEV Todor
...
Часть 33 - Художник Yanko Yanev - Живопись маслом
Часть 34 - Мария Илиева.Разные жанры.
Часть 35 - Кружева, часть вторая

Рубрики:  Живопись
арт
артисты
искусство
Метки:  
Понравилось: 1 пользователю

Avangardi   обратиться по имени Четверг, 30 Июля 2009 г. 07:01 (ссылка)
Атанас GYUDZHENOV - иконописца, 1847 - 1936; GYUDGENOV, Атанас




Атанас GYUDZHENOV 1847 - 1936


С его именем связаны первых художественных событий в Стара Загора после освобождения. Преемник из старых Ренессанс семьи, он является типичным представителем тех энтузиастов, судьба решила передать духовный мост между двумя эпохами. Создать сотни икон для церквей и Пловдив Хасково Сливен на Казанлыке. Поколения христиан Стара Загора провинции крещения, среду и сделали свои молитвы с ними. Письменные арки и купола десятков храмов. Закрыть с епископом Методы Kusev. Живопись пейзаж вокруг него с первых шагов в театр. С его благословения на открытии первой выставки в этом городе. Для многих, однако, она остается в подвешенном состоянии, и его имя часто упоминается как отец великого мастера исторической живописи Димитар Gyudzhenov. Атанас Gyudzhenov родился 24 октября 1847 в Пазарджик. Как малое начало, чтобы помочь его двоюродных братьев Стивен Томас и Димитар Андонов, которые только что прошли через школьное Возрождения значок видных портретист и Станислав Dospevski. После обязательного лет ученичества, в которой striva краски, кисти смысле делает firnizite, подготовить основу для разгрузки и т.д., он постепенно становится реальным и таинство Зограф. Еще до начала смерти Томас является надежным помощником Стивен, установленных в контрактах на его двоюродного брата баллотироваться церквей в Пазарджик и Пловдив с 1864. Лишь пять лет им удалось положить фресок и икон в храмах Санкт Пловдив Иван Rilski, Св. Константин и Елена "и" St Марина, храмы в Асеновград, Perushtitsa, Хасково и Chirpansko. Его усилия по расширению возможностей для формы оно вступает в силу в себе Станислав Dospevski. Только по прошествии двух лет, чтобы провести с ним 1873-74, это дает уверенность в себе работы. Один из первых заказов, полученных в условиях достоинства и реализации в конце 1874god. касается фрески церкви Св. Константин и Елена "в Пазарджик. Они свидетельствуют о том, что узнал, какие samiyattoy можем. Сразу же после освобождения в 1878 году. Атанас Gyudzhenov быть урегулирован в Стара Загора. Opozhareniya церквях города и деревни вокруг него необходимо Зограф. Его первая работа для отображения купон с Христа и двенадцати апостолов из многих храмов разрушили. Он и в ближайшие десятилетия не будет подписан. Поэтому века спустя, эта часть его творчества пятнистый данные могут быть найдены в некоторых из сохранившихся церковных книг. В 1880 году вместе с Василием Зограф от колючек, поделиться контракта рисунки иконок для Церкви Санкт Иван Rilski "в Radnevo. В следующем году картина цикл большого алтаря иконы, потому что еще neotzvuchaloto влияние Dospevski нести свою популярность. Многие будут церковные попечители, которые хотят, чтобы их произведения для заполнения всей или части иконостаса. Большинство, однако, частично полюсом является профессионалом в деревнях к югу от Стара Загора, задавая ему только значки на Рождество, они чувствуют себя обязанными дать свои храмы. творческой производительности оказалось недостаточно для того, чтобы удовлетворить все заказы. В 1883 . создает более 40 икон в храмах города Стара Загора, s.Troyanovo, s.Kolarovo т.д. Возможно, это также время своей первой встречи с известными революционными Зограф и Джордж Danchov. Те же, что и динамичный год Gyudzhenov учитывая и магию театра. Она разрабатывает и производит, как сам говорит: "kostyumirovkata почты, шлем, копья и другие вещи: сцены, декорации и главный занавес в спектакле" Иванка и скрыть справедливости ... "При этом знак эффективности работы сотрудников театра на студенческие компании в Стара Загора, она возникает как актер. И живопись фрески и в основном иконы - десятки, сотни икон. Все традиционные темы ikonografski "Благовещение" на "Вознесение", образы из Евангелия и апостолов, святых, starozavetni сцены и т.д. появляются постоянно. Особенно тесные является темой святых братьев Кирилла и Мефодия педагога. Одна из его наиболее важных интерпретации этой истории и теперь Krassi справа от иконостаса собора, церкви в Санкт Стара Загора Димитар. На 90-летние контракты на храмы прийти в село s.Ruda Кирилов s.Oryahovitsa, стр. Kaloyanovets, s.Hrishteni, s.Bratya Kunchev т.д. В начале 20 века его творческой Его работа продолжается, однако деятельность по всей видимости, снижается. Почти во всех храмах региона прошли их внутренней отделки. Контракты на иконах и фресках, становятся более редкими. Желание закрыть влияние академической живописи, безусловно, сложно ввести в соответствии с ранее приобретенных каноны изображения и выражения. роспись стала более темной и образы потеряли часть своей таинственности. За десять лет нового века пишет иконы для церквей в s.Lyubenovo, s.Lovets, s.Trakiya. В 1914 году . завершить его фрески в церкви Св. Архангела Михаила в деревне Михайлова, одна из последних его коснуться свежий гипс. После четырнадцати лет опыт будет большим драму художника, видели разрушение его работы - это церковь почти падать вниз т.д. chirpansko землетрясения в 1928g. Он теперь восемьдесят лет. Исполнители почитать его, но другой не забыто. Испытывают растущую популярность своего сына. Seen висит занавес, и новый театр. Другие его памяти, в честь старого священников и бремя лет. Он тихо умер в 12 декабря 1936 года в Стара Загора.


Атанас Gyudzhenov

Святого Луки Евангелиста. Вокруг 1888g.
M.6., Холст, 87 х 53,5 см HG Стара Загора
Атанас Gyudgenov, Санкт Лука Евангелист, около 1888,
Холст, масло, 87 х 53,5 см. Стара Загора Арт Галерея










Атанас Gyudzhenov
Святой Иоанн Креститель. 1881g.Tempera, дерево, 175 х 82 sm.HG Старая ZagoraAtanasGyudgenov, Санкт Иоанн Креститель, 1881, акварель на дереве, 175 х 82 см, Стара-Загора Арт Галерея
Ответить С цитатой В цитатник
 

Добавить комментарий:
Текст комментария: смайлики

Проверка орфографии: (найти ошибки)

Прикрепить картинку:

 Переводить URL в ссылку
 Подписаться на комментарии
 Подписать картинку